3. Сили в механіці

6. Історичний характер фізичного знання



 « Розум полягає не лише у знанні, а й у вмінні застосовувати ці знання.»
Хочу все знати, буду уважним, старанним, буду активним.
Знаю сам - навчу того, хто не знає, допоможу йому.
Щоб добре все знати – ми будемо міркувати, а також рахувати.
Задачі розв’язувати, свій розум розвивати.
Перша наша зупинка: «Купівля квитків».
А зараз кожен ряд повинен стати творчою групою. (5)
Гра «Знайти зв'язок фізики із повсякденним життям»

1. Зв'язок фізики з повсякденним життям, технікою і виробничими технологіями.
Фізика – наука про природу, про будову, властивості і взаємодію матеріальних тіл і полів, які входять до її складу. Основна мета цієї науки – відкрити і пояснити закони природи, якими визначаються всі фізичні явища. Фізика ґрунтується на експериментально встановлених фактах. Факти залишаються, а тлумачення їх іноді змінюється з історичним розвитком науки, в процесі дедалі глибшого розуміння основних законів природи.  Застосування фізичних знань на практиці спонукає вчених і конструкторів до створення різних технічних пристроїв, машин, розробки сучасних технологій виготовлення промислових виробів тощо. Якби все це служило виключно мирним цілям, то людство давно б забуло про голод і про різні хвороби. Але до цього ще далеко.
    Однак техніка сьогодні – не тільки «споживач» досягнень фізичної науки. Без досягнень сучасної техніки не було б і сучасної фізики. Фізикам для експериментів щороку потрібні все точніші і досконаліші прилади, а для розрахунків – усе потужніші і швидкодіючі комп’ютери.

       Сучасна фізика будується на праці учених багатьох країн. Серед них були геніальні вчені (Галілей, Ньютон, Ейнштейн) і скромні трудівники науки. Кожен з них зробив свій внесок, більший чи менший, у скарбницю світової науки.


Грабовський Борис Павлович (1901-1966)
Кожного дня в нашому домі  увімкнений телевізора і ми спостерігаємо за подіями усіх континентів Землі. І це чудо ми називаємо звичайним словом телебачення. Нам здається, що воно було завжди. Проте люди старшого покоління пам'ятають часи, коли екранчики перших "КВНів" спалахували в небагатьох квартирах, і дивитися телевізор збиралися всі сусіди.
Телебачення - це пересилання на відстань зображень рухомих і нерухомих об'єктів за допомогою електричних сигналів, що поширюються каналами зв'язку.
Кондратюк Юрій Васильович (1897-1942)
Ю. В. Кондратюк бачив навколоземний космос, міжпланетний простір як поле мирної діяльності жителів Землі. Він розумів, що землянам мимоволі доведеться створювати космічне виробництво, нові, можливі лише в умовах невагомості і глибокого вакууму, технології, освоювати території, природні багатства астероїдів, Місяця, планет Сонячної системи, максимально використовувати променеву енергію Сонця.
Корольов Сергій Павлович (1907-1966)
Розвивав теорію ракетного польоту в стратосфері (1934 р.)... Під його керівництвом створено численні балістичні та геофізичні ракети, ракети-носії і пілотовані космічні кораблі "Восток" та "Восход", на яких вперше в історії здійснено космічні польоти людини і вихід людини в космічний простір. Під його керівництвом проводилися запуски штучних супутників Землі і Сонця, польоти міжпланетних автоматичних станцій до Місяця, Венери і Марса, вироблено м'яку посадку на поверхню Місяця, створено ряд серій штучних супутників Землі.
Олександр Теодорович Смакула(1900-1983)
Програмовані, тонко плівкові технології, гетеролазери, надчисті ("космічні") кристали, однокристальні мікропроцесори, радіаційна фізика твердотільних матеріалів, модерна сенсорика - аж не віриться, що всі ці сучасні, актуальні й перспективні напрями охоплювала одна людина, видатний український фізик профессор ОлександрСмакула.
Олександр Смакула блискуче освоїв основи квантової механіки, яка тільки-но створювалася, і застосував їх для розв'язання механізмів взаємодії електромагнітного випромінювання з кристалом. Він також використав поняття квантових осциляторів для опису та пояснення радіаційного забарвлення кристалів, вивів кількісне математичне співвідношення, відоме як формула Смакули.
Олександр Смакула увійшов в історію науки як один із найвидатніших українських фізиків ХХ ст. Він є гордістю не лише українського народу, а й світової науки. Понад 40 років свого життя Олександр Смакула віддав науці за межами України. "Але своєї Батьківщини не забув і повік не забуду", - писав він у 1964 році.
Іван Павлович Пулюй

(1845-1918)
Другого лютого 1995 року Україна вперше і урочисто відсвяткувала 150-річчя від дня народження Івана Пулюя. До цього часу жителі України не знали хто він такий. А за кордоном вже давно шанували його як обдарованого фізика і електротехніка, людину твердих переконань, а також вірного сина українського народу. В одній з австрійських газет учений Вільгельм Форман писав: "Доктор Іван Пулюй належить до найцікавіших постатей науки кінця ХІХ і початку ХХ сторіч"
.

Завдання:
За допомогою столової ложки (15 мл) і води проградуюйте фломастером склянку, щоб мати побутову мензурку.
                                                    
Завдання:  розв’язати два типи задач.

                                           Задача №1
1.    Які з перелічених слів є зайвими.
Алюміній, блискавка, снігопад, дощ.                      
Задача №2
Виразіть 5 км2 у квадратних метрах і 360 с у годинах ( 5 км2 =
5 000 000 м2; 360 с = 0,1 год).
1.                Висить надворі, при вікні,
Скаже, холодно чи ні.
2.                Воду в неї ми наллєм
І поміряєм обєм.
Середній.
1.                Які з перелічених слів є зайвими?
Підручник, літак, танення льоду, ложка.
2.                Які з перелічених слів є назвою явища?
Кулька, телевізор, спирт, дощ, вода.

Достатній.
1.                З перелічених слів виберіть пару: час, метр, мілілітр, секунда,
кубічний метр.
2.                Подайте у метрах: 3 дм, 4,5 Мм, 500 мм.
Високий.
1.                Виразіть 6 км3 у кубічних метрах і 20 хв у годинах.
2.                Назвіть кілька вчених, які зробили найважливіші відкриття в галузі фізики. Чи зможете ви назвати ці відкриття?
VII.Підсумок уроку.
Зупинка сьома: «Піраміда знань»
1.                Творче завдання: скласти кросворд, ребус або написати твір «Світ без електрики» (за вибором).
Правила роботи у групах
1. Працюють всі.
2. Кожен пропонує варіант відповіді.
3. Говори коротко і чітко.
4. Критикуй не товариша, а ідею.
5. Ми працюємо разом, щоб було добре всім.
6. Вмій не тільки говорити, а й слухати.

Немає коментарів:

Дописати коментар